Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

[LÅST] @ Regler för fanfictions (LÄS FÖRST!)

Forum > Fanfiction > Regler för fanfictions (LÄS FÖRST!)

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Eriskay
Elev

Avatar

Välkomna till fanfiction-forumet! Här kan du posta dina egna berättelser om Harry Potter eller något annat du är ett fan av, till exempel en annan bok eller någon film. Man kan också prata om fanfic-idéer och diskutera fanfiction!


Vill du publicera dina egna berättelser som INTE handlar om HP eller något annat du är ett fan av, till exempel vanliga berättelser eller kanske dikter, så hör de hemma i Kreativitetsforumet.


I detta forum gäller självklart alla Mugglis regler, men det finns några extra punkter för detta forum:

1. Gör bara en tråd per berättelse. Skriver du ett nytt kapitel gör du helt enkelt ett nytt inlägg i din berättelse-tråd.

2. Se till att du har en passande rubrik. Skriver du "HP-berättelse" säger det inte så mycket, utan ge din berättelse ett namn och sätt namnet i rubriken.

3. Skriv gärna lite information om din berättelse i det första inlägget, så att läsaren vet vad man kan förvänta sig. Det kan gälla karaktärer i berättelsen, vilken genre det är och vilken rating din berättelse har. För mer information om ratings, klicka här.

4. Tänk på att allt du skriver ska kunna läsas av barn i alla åldrar! Svärord och våld är inte mot reglerna, men om din berättelse innehåller något i stil med grova tortyr- eller sex-scener är det inte lämpligt. Använd sunt förnuft!

5. För dig som läser fanfics - spamma inte! Det är extremt jobbigt för de som bevakar fanfiction-trådar om du hela tiden skriver korta, innehållslösa inlägg i dem. Exempel: "Skriv mer!" "Omg, spännande!" "Kan knappt vänta!" Ett sånt inlägg går inte över gränsen, men skriv inte sjutton stycken - skriv inte ens tre! Det är fint om du vill uppmuntra författaren att skriva mer, men spam är inte rätt metod.



Sen finns det en annan sak som det kan vara bra att ha i åtanke. Här, som överallt på Mugglis, måste man hålla en trevlig ton. Det är okej att framföra kritik till en berättelse, men det får helt enkelt inte låta elakt. Tänk på att vara konstruktiv och skriva vad som kan göras bättre, men framför allt att också skriva vad du tyckte var bra. Beröm är extremt tillåtet!


Så fungerar alltså detta forum!

Nitwit, blubber, oddment, tweak. Jag på Tumblr, jag på YouTube.

26 mar, 2010 22:10

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Regler för fanfictions (LÄS FÖRST!)

Du får inte svara på den här tråden.